اریا ویت

دانلود جزوات دانشگاهی و درسی

اریا ویت

دانلود جزوات دانشگاهی و درسی

تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و




مقدمه و طرح مسئله :
مدیریت رسانه ها ، عامل و سازمانهایی هستند که ارتباطات ، ایده ها و اطلاعات و تصاویر دنیای ما را می رسانند . مدیریت رسانه ها ، تار و پود نمادین زندگی اجتماعی ما را تشکیل می دهند . در دنیای امروزی ،جایگاه مدیریت رسانه ، تنویر افکار عمومی و ایجاد فضاهای مناسب برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده نظرات وچندین نقش اساسی دیگر می باشد .
مدیریت رسانه ها ، حکم آینه را ندارند ؛ بلکه نقش نورافکن را بازی می کنند . مدیریت رسانه ها نقش بالقوه معناداری در شکل گیری ادراک و افکار بازی می کنند . مدیریت رسانه ها ، تکثیر کنندگان شخصیت متحرک و قالب ذهنی متناسب با آن می باشند .
افکار عمومی نیز از نظام برخوردار است و مدیریت رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی نقش اساسی دارند . افکار عمومی دارای ساختار ارتباطی است که رهبران فکری نقش اساسی در شکل گیری آن دارند .
درایران ، تلویزیون و رادیو بعنوان دو رسانۀ اصلی و دولتی، نقش اساسی را در توسعه کشور ایفا می نمایند. اگر بپذیریم که "هدف و وسیلۀ توسعه انسان است "و نیازمند تغییرات و تحولات اساسی است ، مدیریت رسانه ها نقش اساسی را در توسعه کشور بازی می نمایند .
توسعه مفهومی است چند بعدی و "چند رخساره ای "که نوعی فراگرد افزایش پیچیدگی و نظم و ظرفیت نوآوری و بازآفرینی نظام اجتماعی فرهنگی در جامعه است .
چشم انداز توسعه که نگرش سیستماتیک به تغییرات مطلوب اقتصادی – اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی کشور است ، مبتنی بر آرمانها و ایده آلهایی است که در افق 20 ساله تنظیم شده و برآیندی از سیاستهای کلی نظام است که بایستی در قالب چهار برنامۀ میان مدت توسعه ای محقق شود . این سند که جامع و کلی است بایستی در طول  چهار برنامه عملیاتی و در عرض 20 سال به نقطۀ مطلوب خویش برسد .
مدیریت رسانه ها که بسترساز توسعۀ کشورند و "توسعه که بستر فاهمه است "بایستی در قالب نقش های متفاوت اهداف کلان توسعه ای کشور را محقق سازند .
مدیریت رسانه ها بایستی در قالب راهبرد ، در راستای چشم انداز توسعه ،اولویت گذاری شوند تا با شناخت نیازهای عصری ، بازسازی نظم  و ایجاد نظم نوین در جامعه ،توجه به انباشت سرمایه ، ترویج کار و اخلاق کار ، توجه به سازمانهای مغز بنیادین ، توجه به دگرگونیهای بنیادین فرهنگ ،توان ایجاد تنوع اجتماعی را در دستور کار خویش قرار دهند تا بتوانیم شاهد بالندگی و آفرینش فرهنگی در منطقه باشیم .
مدیریت رسانه ها ، نقش های متفاوتی را در حوزۀ توسعه و فرهنگ سازی کشور دارند . نقش های پارادوکسیکالی که دامن زدن به هر یک از آنها انرژی مضاعفی را می طلبد و همکاری همگان را .
هم اکنون در کشور ما این مهم محقق نشده است و با اینکه برنامه چهارم توسعه در حال اجراست و افق مدیریت رسانه درچشم انداز توسعه ترسیم شده است ؛ مدیریت رسانه صدا و سیما درترسیم سپهر فرهنگی کشور راه درازی در پیش دارد و به جز چند برنامه خاص که محققانه تولید شده است ؛ بقیه برنامه ها نیازمند تفکر و تدقیق  در راستای چشم انداز توسعه است . تحلیل محتوای مقایسه ای چند سریال تلویزیونی در کشور نشان می دهد که "ترویج ارزشهای مادی گرایانه و تجمل گرایی" جای ارزشهای ایثارگرانه و ارزشی را گرفته و  ما راه درازی را تا نیل به مدیریت رسانه توسعه مدار داریم. (رفیع پور ،1378).
این مقاله سعی دارد با بررسی نقش مدیریت رسانه های جمعی در کشور- بخصوص رادیو و تلویزیون به تبیین رسالت سنگین مدیریت رسانه ای بپردازد . در این میان ، مدیریت رسانه هایی توانایی تحقق اهداف توسعه ای مبتنی بر چشم انداز توسعه رادارند که خود توسعه مدار باشند . ایفای نقش اطلاع رسانی ، کنترلی ،فرهنگ سازی ، پویایی اجتماعی ، عامل تغییر و نقش تعاملی و پروژکتوری ؛کاری بس سنگین و دشوار است که نیازمند تفکر جمعی و مساعی همگان است تا بتوان شاهد اجرای سه اصل پایدار و هفت اصول اساسی در راستای سند چشم انداز توسعه در کشور بود.

فهرست:
مقدمه و طرح مسئله
تعریف مدیریت رسانه و اهمیت آن
افکار عمومی و اهمیت آن 
تلویزیون ، جعبه جادو
رادیو : (Radio ) 
توسعه و سند چشم انداز توسعه
3-    بازسازی نظم در جامعه
4-  توجه به انباشت سرمایه
5- ترویج کار و اخلاق کار
6- توجه به سازمانهای مغز بنیادین
7- توجه به دگرگونی بنیادین فرهنگ وهویت
8- توان ایجاد تنوع اجتماعی
نقش های متفاوت مدیریت رسانه ها
1- نقش نورافکن    projector role
2- نقش فرهنگ سازی
3- نقش پویایی اجتماعی
4- عامل تغییر (change Agent)
5- نقش تعاملی
6- نقش کنترلی مدیریت رسانه ها    
فهرست منابع :

تعداد مشاهده: 2591 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:158 کیلوبایت



دانلود فایل