چکیده:
امروزه یکی از مباحث مهم و اساسی در دانش مدیریت و سازمان، بحث «فرهنگ» است. آغاز توجه اساسی به بحث فرهنگ در سازمان و مدیریت به دهه 70 میلادی بازمیگردد. در اهمیت این بحث همین بس که برخی نظریه پردازان معتقدند اساسا سازمان چیزی جز فرهنگ نیست و برای شناخت یک سازمان، اساسیترین کار این است که فرهنگ آن را شناسایی کنیم. بر همین اساس، یکی از مکاتب نوظهور در مباحث سازمان و مدیریت، مکتبی است که از آن با نام «فرهنگ سازمانی و مدیریت نمادین» یاد میشود. مفهومسازی «فرهنگ سازمانی» از ابتدا تحت تأثیر دیدگاه «نمادین ـ تفسیری» بوده است. این مکتب بسیاری از مفروضات پیشین در مورد سازمان و مدیریت را نادرست دانسته و آنها را نمیپذیرد. فرهنگ سطوح گوناگونی دارد و هر سازمان، جنبههای متفاوتی از فرهنگ، همچون فرهنگ ملی، محلی، صنعتی، شغلی و تخصصی را به نمایش میگذارد.
این مقاله تلاش دارد با کنکاش در مفهوم «فرهنگ» ، «فرهنگ سازمانی» و «ارزشهای اخلاقی» و تأثیر مدیریت سازمان بر آنها برخی دیدگاهها و مسائل مهم در این زمینه را بررسی نماید.
کلیدواژه ها: مدیریت سازمان، فرهنگ سازمانی، ارزش اخلاقی، نظریه فرهنگ سازمانی
فهرست مطالب:چکیدهمقدّمه
ظهور نظریه «فرهنگ سازمانی»
نگاهی نزدیکتر به فرهنگ سازمانی
مفهوم «فرهنگ» و «فرهنگ سازمانی»
الگوی شاین از فرهنگ سازمانی
الف. باورها و مفروضات
ب. هنجارها و ارزشها
ج. مصنوعات
فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه نمادین ـ تفسیری
خرده فرهنگهای سازمانی
چرا خرده فرهنگها وجود دارند؟
نتیجه گیری
منابع
تعداد مشاهده: 3205 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 25
حجم فایل:175 کیلوبایت
دانلود فایل